Maandag 24 oktober 2016, terug een meetup in de ViaVia (Wolstraat, Antwerpen) en 21 WP’ers present. Dave heet iedereen welkom, en beloofde om de link waar je je op het Slack account van WordPress Belgium kan inschrijven te posten.
Dus hier: vraag je slack invite aan 🙂
SEO in vogelvlucht
door Olivier Arntz, online-expert.be
Meetup member, 2010 begonnen met WP, vrij snel gespecialiseerd in SEO en marketing. SEO & AdWords zijn middelen om je marketing doelen te bereiken, kader ze dus altijd in een groter geheel. Olivier ging met ons van de definitie en terminologie over hoe we zelf aan de slag kunnen naar tips: wat je goed kan doen en wat je beter niet doet.
Enkele punten:
- Google marktaandeel: 73,2% (wereldwijd)
- Baidu: 8,74% (China)
- Bing: 9,26%
- Short tail: trefwoordcombinaties tot max 3 woorden = 30% zoekopdrachten; meer zoekvolume
- Long tail: woorden vanaf 4 stuks = 70% van de zoekopdrachten (met kans op converisie)
- Een landingspagina is geoptimaliseerd voor bepaald trefwoord
- SERP staat voor search engine result page
- +-200 factoren waarmee Google rekening houdt
- Enkele tools:
– Yoast SEO: onsite
– Search console: (het vroegere webmaster tools): – welke trefwoorden op je website, responsief
– Keyword planner: kijken welke trefwoorden zijn interessant om te optimaliseren
– Google Aanalytics: kan je best via tag manager
– Pingdom
– Google speedtest
– Website grader: (gemaakt door hubspot) - Wat kan je best niet doen:
– te lange titels/ korte titels
– geen description tag
– verbroken links
– betaalde links
– cloaking
– keyword stuffing
– bloggen voor links
– teveel ‘ads’ above the fold
– dubbele content
5 dikke online advertentie fouten
door Dieter Vertessen, vertessen.com
Dieter heeft zijn talk uitgeschreven op zijn website/blog:
http://www.vertessen.com/blog/online-adverteren/vijf-online-adverteren-fouten-antwerp-wordpress-meetup/
Docent online marketing bij de Karel de Grote Hogeschool in Antwerpen en Google AdWords partner. Klassieke instinkers op Google AdWords en hoe er niet zelf in te lopen.
- Enkele punten:
1ste fout: start niet zomaar een AdWords Campagne op
Google stupidity Tax (Perry Marshall meest verkochte boek) - Meedenken met Google / niet tegenwerken
- Display netwerk: ook in Apps worden geadverteert. Is dat uw doelpubliek?
TIP: adverteer enkel op zoeknetwerk - 2de fout:kies juiste trefwoord; nooit breed trefwoord (kruip in de niche) /
wat bepaalt de ranking:
– maximum bod
– click throught rate
– advertentietekst
– ervaring op ladingspagina
(3 laatste bepalen de kwaliteitsscore van je advertentie) - CTR 10/15% voor eerste ad-plaats
- 3de fout: oppervlakte is onbelangrijk: verschillende formaten; adwords extensies (bv highlight extensie, site-links).
TIP: maak altijd gebruik van AdWords extensies, ze kosten je niets extra - 4de fout: Niet meten: altijd doelen instellen!
- 5de fout: Geen zoekwoorden uitsluiten
woorden zoals ‘vacature’, ‘gratis’, ‘goedkoop’, ‘tweedehands’ kan je standaard bij elke campagne best uitsluiten