Hoe goed is de knapste, meest intuïtieve WordPress-website als ze door niemand gevonden wordt? Hoe converteer je een machtige webshop naar een verkoopmonster als er geen bezoekers komen? Waarom geeft Google of BING of DuckDuckGo mijn website niet weer in hun zoekresultaten?
Hoe goed is de knapste, meest intuïtieve WordPress-website als ze door niemand gevonden wordt? Hoe converteer je een machtige webshop naar een verkoopmonster als er geen bezoekers komen? Waarom geeft Google of BING of DuckDuckGo mijn website niet weer in hun zoekresultaten?
Iedereen weet dat het in dit tijdperk van digitaal verkeer het ontzettend belangrijk is om gevonden te worden. Niet iedereen weet hoe je een WordPress-installatie kan optimaliseren om zo vlot mogelijk door zoekrobots gevonden te worden.
De WordPress Hasselt Meetup wil jullie hierop antwoorden bezorgen en daarvoor hebben we 2 specialisten over uitgenodigd om een & ander te komen uitleggen.
Introductie tot SEO
Door: Tim Prys
Tim zorgde voor een degelijke inleiding tot SEO beginnend bij enkele basisbegrippen. Vervolgens werd ingegaan op de inhoud van pagina’s en hoe deze goed organiseren, om zo je bezoekers geïnteresseerd te houden. Dit creëert betrokkenheid bij je bezoekers, wat hen stimuleert om je inhoud te delen of verder rond te surfen op je website. Als laatste onderdeel van zijn presentatie haalde Tim aan welke tools gebruikt kunnen worden om te meten hoeveel bezoekers er op je website passeren om je op die manier te ondersteunen in het maken van de keuze voor de volgende stappen van de website.
Er waren veel interessante inzichten die voor iedereen nuttig zijn, maar we willen wel drie take-aways meegeven:
- Zoekmachines doorzoeken je website, maar mensen zijn je doelpubliek en potentiële klanten. Maak je website voor je bezoekers.
- Zorg voor een duidelijke navigatie, zodat bezoekers zo snel mogelijk vinden wat ze zoeken
- Backlinks kunnen een positieve impact hebben op je website, omdat ze meer verkeer naar je website kunnen leiden en dat zoekmachines je website belangrijker inschatten
Enkele van de links
Structured data
Door: Koen Van den Wijngaert
Koen nam ons mee naar de binnenkant van een website. Iedere webpagina bestaat uit een massa code, waar mensen niks uit kunnen opmaken, maar ook zoekmachines hebben moeite met deze code. Om het voor machines eenvoudiger te maken om van code zinvolle informati te maken, is men op zoek gegaan naar manieren om deze volgens afgesproken structuren weer te geven. Tim Berners-Lee beschreef voor het eerst een internet bestaande uit “structured data” die met elkaar verbonden is. Structured data wordt erkend als een standaardformaat en is volledig gedocumenteed op schema.org.
In WordPress zijn er verschillende plugins beschikbaar die je helpen bij de opbouw van de inhoud van je website om ook aan zoekmachines structured data voor te schotelen.
De term structured data heeft een eerder technische bijklank, maar met deze drie take-aways kan je al een heel eind geraken:
- De schema’s met de grootste impact zijn organisation, search, breadcrumb en video
- Met structured data maak je het machines eenvoudiger om je webpagina’s te interpreteren en kom je dus hoger in de zoekresultaten
- Er zijn WordPress een aantal plugins die je, als websitebeheerder, ondersteunen voor de structured data
Enkele van de links
Om af te sluiten
- De volgende samenkomst zal zijn op 10 februari. We kiezen opnieuw ‘t Borrelhuis als locatie
- Praat verder op de WordPress Belgium Slack
- Heb je nog een idee voor een talk of onderwerp, let us know!
- Er komt nog eens een WordCamp Antwerp aan:
27 – 29 maart 2020!!- Meer informatie: https://2020.antwerp.wordcamp.org/
Bedankt aan alle aanwezigen om er weer een geslaagde Meetup van te maken.
We kijken al uit naar de volgende editie op 10 februari 2020.