WPAntwerp – Short talks 13/06/2019

De laatste meetup met Dave Loodts als host (allez, hopelijk tijdelijk: vanaf juli neemt hij een jaar een break als community organizer). Have a good verlof & thank you for all the fish the past 5 years!

17 meetup’ers in de ViaVia, mooie opkomst voor de laatste meetup van het seizoen. De meetup was op verzoek het Engels (excuse me, this blogpost ain’t..).

Filip Van Reeth: “WordPress en e-mail”

Eerst gaf Filip Van Reeth (WPExperts) een talk over wp_mail. Met uitleg over spf-records (wat ze doen, waarom en hoe) en dan een overzicht van welke hooks je in WordPress kan gebruiken om ervoor te zorgen dat de mails die WordPress voor je uitstuurt wél aankomen (het gaat dan bv. over mails met de wachtwoord-reset link, thank you-mails voor formulieren, tot orderbevestigingen of meer).

Waarom? Omdat WordPress na de 5-minute installatie standaard mails verstuurt via de webserver zelf, en als ‘[email protected]’. En dan kloppen de spf-records niet en loop je een reëel risico dat de mails je ontvangers niet bereiken. Filip sloot af met een demo waarin hij de hooks gebruikt, en we hadden nog ruim tijd voor een uitgebreide Q&A over mails, formulieren, … . Check de slides:

Vermelde links (in talk & Q&A)

Koen Van den Wijngaert: “Waarom trage websites geld kosten”

Koen Van den Wijngaert (SiteOptimo) bleek iets meer dan een short talk voor ons in petto te hebben (ook omdat hij wist dat er geen derde spreker zich had aangemeld — dus de avond was uiteindelijk goed gevuld met 2 ‘short’ talks 😉

Google Ads kosten: elk zoekwoord dat je gebruikt in een Google Ads campagne krijgt een kwaliteitsscore.
Hoe hoger je kwaliteitsscore is, hoe meer ‘voordeel’ je krijgt in het biedingsprocess tov jouw concurenten. En dus hoe minder je moet betalen voor je advertenties en hoofdzakelijk betere posities behaald (meestal). Je kwaliteitsscore wordt volgens ‘onofficiële’ cijfers voor 39% mee bepaald door ‘landing page experience’, aka usability & loading speed.
Trage websites kosten je dus wel meer geld, zeker als je gaat adverteren via Google Ads.

Voorbeelden van cijfers van Amazon, Walmart en Mozilla: over hoe snelheidsverbeteringen bij hen tot hogere conversiescores leidden.

Tragere websites zorgen ook voor een hogere bounce-rate. De bounce-rate is percentage bezoekers die slechts 1 pagina bezoekt op je website. En hoe langer iemand op je site moet wachten, hoe groter de kans dat die het opgeeft (en die kans is exponentieel). Achter Google Search zit ook Artificiële Intelligentie die deze bounce-rate ook opmerkt. Als een bezoeker vanuit zoekmachines op jouw website belanden, en meteen weer terugkeren omdat het inladen te lang duurt. Dan zal ook jouw positie in Google onder vuur komen te staan.

Wanneer is je site ‘snel’? Wat is ‘snelheid’? The ‘Rule of Tree Ones’:

  • 0.1 second = fast, snappy feeling
  • 1.0 second = je voelt dat er iets niets meteen reageert (risico op afleiding)
  • 10 seconds = Oh no. I’ll watch YouTube instead.

Met tools als Pagespeed Insight, Lighthouse of webpagetest.org kan je de snelheid meten, check de slides voor welke metrics je kan vergelijken (bv Time to First Byte of First Contentful Paint).

En wat kost een trage site je? Indirect heb je minder conversies, meer support vragen, gemiste kansen, verlies van trouwe klanten en lagere rankings in zoekresultaten. Sinds juli 2018 zegt Google bv expliciet snellere websites voorrang geven t.o.v. tragere sites.

Met wpbelgium.be als voorbeeld van waar snelheidswinst/verlies kan zitten wanneer iemand een site bezoekt (Network & DNS, The browser, optimizing the Critical Rendering Path), weten we dan ook weer waar we staan. Merci, Koen 😉

Side note: wpbelgium.be was best OK qua snelheid. voor wie kan zien hoe fout het (onbewust) kan worden: een recente twitter-thread van Koen over de snelheid van op dat moment voor de eigenaars erg een kritieke site: https://twitter.com/vdwijngaert/status/1133729355593605120
— dit gebeurt unintended en blijft ongemerkt bestaan. Check je pagespeed zodat jouw site wél bereikbaar en bruikbaar is voor je bezoekers.

Vermelde links (in talk & Q&A):

& Csaba voegt er een extra argument voor performance: energieoptimalisatie. Wie extra info wil over de impact van IT op het milieu, check zeker het rapport van The Shift Project: https://theshiftproject.org/en/article/lean-ict-our-new-report/

See you next time!

By Veerle Verbert

Working with WordPress since 2006 and I love the openness & power. I try to give back by helping as much as I can & co-organising the monthly WordPress Meetup Antwerp and the Antwerp WordCamps. Together with Werner, we work on custom themes & integrations in our tiny WP agency Con Impeto.

2 replies on “WPAntwerp – Short talks 13/06/2019”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *