Blijkbaar hadden veel members zin in een discussie over business topics: we hebben het aantal RSVP’s moeten beperken tot 30p om allemaal toch nog een beetje rond de tafel te kunnen. Mooie opkomst!
Zoals gewoonlijk eerst enkele dienstmededelingen:
- call for organizers voor een volgende WordCamp Antwerp
- oproep voor sprekers voor de volgende meetups (zowel showcases als presentaties)
Filip Van Reeth stelde een nieuw community project voor: http://wpfunctions.org/. Hier zouden we onze snippets verzamelen en documenteren: handig voor iedereen (meer snippets beschikbaar, handige tips van je collega’s én code review voor je eigen functies!). Wie hier aan wil meewerken, kan zich aanmelden op http://wpfunctions.org/register/.
En dan de business ronde: Dave stelt de onderwerpen voor en toont per thema een slide met mogelijke vragen/discussiepunten. Blijkbaar voer genoeg voor zowel discussies als heen en weer gesprekken. Commentaar was dat er enerzijds te weinig gemodereerd werd waardoor gesprekken uitliepen in off topics, anderzijds gingen de gesprekken achteraf ook verder aan de bar wat aangeeft dat er genoeg discussiestof aangeraakt is. Check de meetup.com pagina voor enkele reacties: https://www.meetup.com/Antwerp-WordPress-Meetup/events/237398564/. O.a. dat sommige topics misschien voer zijn voor een apart rondetafelgesprek, stof genoeg dus. Wie een meetup wil afroepen over een bepaald topic: alle members kunnen op meetup.com ook zelf een meetup voorstellen of inplannen.
Om geen interne keuken publieker te maken dan de meetup, hebben we geen volledig verslag. Wél een lijst van punten (opmerkingen) en tools die vernoemd werden:
- al dan niet verplichte maintenance packages en hun pricing. Sommige bieden geen maintenance aan indien klant op eigen hosting wenst te gaan.
Maintenance prijzen varieerden fel. - quirks bij upgrades vanuit een management tool (bv ManageWP, InfiniteWP of WPMain) -> wie checkt nadien de installs manueel voor bv ‘database upgrade vereist’ meldingen of manuele acties voor een plugin? wie gebruikt image-checks (alarm bij te groot verschil in pixels voor en na een upgrade)? etc
- ook hosting aanbieden? dan zelf resellen of via affiliate programma’s?
Bekende hosting providers bieden ook affiliate plans aan waardoor je de service kan uitbesteden en de klant een duidelijke lijn kent. - uurke factuurke vs service packages, en dan nog: service packages in uurblokken vertalen of ongeacht het aantal feitelijke uren (zoals een verzekering)
- wat met plugin licenties? vaak dev licenses zolang een site onder een maintenance package valt, anders vnl client licenses. Bij verhuis, veelal licence sleutel eruit gehaald.
- offertes: hoe specifiek. Groot verschil: zeer uitgebreide offertes tot beperkte omschrijving.
- loggen van admin accounts (als er iets breekt: wie is verantwoordelijk?)
- vereenvoudiging administratieve flow: snapscan, facturensturen.be, …
- wanbetalers en hoe iedereen er mee om gaat. Websites afsluiten is not done; je geeft de klant een extra stok om mee te slaan.
- geldigheid van contracten en algemene voorwaarden. extra argument voor een voorschotfactuur is dat betaling geldt als aanvaarding van voorwaarden
- Laattijdige domeinnaam opzeggingen voorkomen door 2 maanden op voorhand een notificatie te sturen.
- 2 login accounts geven aan klant: 1 administrator + 1 met beperktere toegang.
- Opleiding van klanten op kantoor. Bv om de 2 maanden; bestaande klanten mogen gratis terugkomen.
- Pas live gaan na volledige betaling.
Binnenkort plannen we ook een rondetafel meetup over development topics.
Voor wie aparte meetups wil over een bepaald business topic hier nog even terug: suggereer of plan via meetup.com jouw meetup. Zodra iemand RSVP’d heb je een meetup!
(en Dave & Veerle gaan je steunen waar mogelijk)