Recap WPAntwerp — Structured data 30/10/2019

Advanced SEO: Structured Data in WordPress

Wednesday, Oct 30, 2019, 7:00 PM

Via Via Café
Wolstraat 43 Antwerpen, BE

25 WordPress Enthusiasts Went

We leven in een wereld waarin data steeds vaker automatisch verwerkt wordt door computers. Denk aan de opmars van de digital assistants en zoekmachines die je vaak het antwoord voorschotelen, nog vóór je op het eerste zoekresultaat hebt geklikt. Altijd al je eigen infokader bij Google’s zoekresultaten willen hebben? Tijdens deze meetup leggen Bart …

Check out this Meetup →

Vanavond zakten 22 WordPress’ers en andere geïnteresseerden af naar de ViaVia voor een avond over Structured Data: wat, waarom en hoe?

Introductie tot structured data

Bart Van Deuren (https://www.mailbox-marketing.be/) startte de avond met een algemene introductie over wat structured data is en wat je ermee kan doen. Hij gaf veel voorbeelden van wat je ermee kan bereiken. Bv dat Google op basis van de structured data in je site Rich Snippets kan maken, wat je zoekresultaat aantrekkelijker maakt en je click through rate behoorlijk kan verhogen. Voorbeelden hiervan zijn evenementen op je site, video’s, recepten, producten, …

Via JSON-LD (JavaScript) of Microdata (attributen in je HTML) kan je structured data aangeven. Via de Google Search Console kan je problemen detecteren (tab optimalisaties) en na correctie verifiëren of Google de data nu wél kan oppikken.

Google biedt ook een Structured Data Testing Tool aan waarmee je per URL kan zien welke data Google wel of niet oppikt. Bart toont ons enkele heel concrete experimenten en het effect ervan binnen de zoekresultatenpagina’s van Google.

Check de slides voor meer voorbeelden en handige links:

https://docs.google.com/presentation/d/1Yu024SiN3NBycUQ-SLqCttCw1Ob2Gy1SHIP22QKRY8c/edit?usp=sharing

Digging deeper

Na de pauze nam Koen Van den Wijngaert (https://www.siteoptimo.com/) ons mee naar het ontstaan en de bredere context en mogelijkheden van structured data en toonde hoe we o.a. in WordPress de structured data kunnen meegeven.

Het wereldwijde web herbergt gigantisch veel inhoud, the semantic web impliceert dat de beschikbare data zo wordt opgemaakt zodat robots hier iets mee kunnen. Koen toont ons Wikidata en de Google Knowledge Graph, en hoe de gigantische hoeveelheid data aan elkaar gelinkt kan worden. Dus niet enkel Google Search maakt gebruik van structured data, de mogelijkheden gaan veel breder (personal assistants zoals Siri, screenreaders, AMP, e-mailmarketing, …).

Tijd voor het hoe en wat van structured data: de schemas, de vocabulaires voor deze schemas (bv schema.org, FOAF, Dublin Core) en de formats waarin de data leesbaar gemaakt wordt voor machines (RDFa 1.1 Lite, Microdata, JSON-LD). Schema.org is de meest gebruikte vocabulaire & JSON-LD (geserialiseerde JavaScript) het makkelijkst te implementeren.

De implementatie zelf kan je manueel doen, maar er zijn ook pugins die je kunnen helpen. Overweeg je actie te ondernemen? Check dan zeker de slides: vanaf slide #35 vind je handige informatie zoals de basisregels voor de implementatie, de meestgebruikte types, hoe je de data kan toevoegen, etc.

De vermelde plugins geef ik hier nog even apart mee (in de slides vind je screenshots van implementatieopties):

Tools:

Merci Koen & Bart voor de fijne & zeer interessante avond!

By Veerle Verbert

Working with WordPress since 2006 and I love the openness & power. I try to give back by helping as much as I can & co-organising the monthly WordPress Meetup Antwerp and the Antwerp WordCamps. Together with Werner, we work on custom themes & integrations in our tiny WP agency Con Impeto.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *